Zelfvertrouwen. Hoe creeer je dat en hoe straal je dat uit naar je omgeving?
Anderen lijken er vaak meer van te hebben. Herken je dat? De meeste mensen worstelen wel eens met een gebrek aan zelfvertrouwen. Ja, ik ook.
Als ik terugkijk op een aantal fasen in mijn leven, heb ik veel niet gedaan of uitgesproken, omdat ik niet het zelfvertrouwen had. Ik ben er gelukkig wel in gegroeid.
Veel leiders weten dat zelfvertrouwen belangrijk is en vragen mij regelmatig om hen daarbij te ondersteunen. Hoe voel je je als je zelfvertrouwen ervaart? En hoe ziet het er voor je uit en wat zien anderen aan je als je meer zelfvertrouwen uitstraalt? Hoewel er geen standaard recept is, zijn er wel een aantal strategieen die je kunnen helpen.

Tips voor zelfvertrouwen

  1. Fysiologie. Zoals je waarschijnlijk weet heeft onze fysiologie een belangrijke invloed op hoe wij ons voelen. Een klein experiment met vaak grote effecten is de volgende: ga eens staan en lopen met je hoofd een klein beetje (cm) meer omhoog? Hoe voelt dat? Voel je al dat het je direct meer zelfvertrouwen geeft? Misschien wat onwennig, maar het werkt. Daarnaast kun je ook letten op je schouders: zijn ze recht? Naar achteren? En als je staat, let er eens bewust op hoe je staat: sta je recht en stevig op de grond? Of hang je op ??n been?Probeer eens een zogenaamde ?powermove? te maken, zoals sporters doen voor een wedstrijd
  2. Glimlach en maak oogcontact. Een glimlach levert direct een andere gemoedstoestand op, het vergemakkelijkt een open contact met anderen en het cre?ert een ?win-win?: meestal krijg je een glimlach terug en dat versterkt weer je zelfvertrouwen. Het aankijken van de ander vergroot je eigenwaarde en leidt tot een intenser contact.
  3. Fake it till you make it! Vind je het bovenstaande moeilijk? Oefening baart kunst. En een belangrijk gezegde (als je echt wilt veranderen) is ?Fake it untill you make it?. Doe alsof en je programmeert je zelf uiteindelijk, zodat het natuurlijk wordt.
  4. Uit je comfortzone. Weet je dat actie het altijd wint van angst? Dus stretch jezelf, doe nieuwe dingen. En vergeet er vooral niet met trots op terug te kijken!
  5. Afspraken met je zelf. Houd jij je aan de afspraken met je zelf? Dit kan een pijnlijke zijn. Kun en wil je jezelf vertrouwen (zelfvertrouwen)? ? zorg dat je trots kunt zijn op je zelf en dankbaar op een dag kunt terugkijken.
  6. Kracht van woorden. Ben je je bewust van de woorden die je gebruikt? Niet alleen naar anderen, maar ook naar jezelf? In een vorige blog schreef ik ook over de kracht van woorden. Daarnaast kan de juiste intonatie een groot verschil maken. Intonatie bepaalt 38% van onze communicatie!
  7. Energie(k). Je fit voelen, energie hebben en ervaren is een belangrijke basis om je lekker te voelen en dat draagt direct bij tot een verhoogd zelfvertrouwen. Je bereikt dit op vele manieren, bijvoorbeeld door voldoende beweging (sport, dansen), voeding, voldoende slaap en door je te omringen door mensen die ook energie uitstralen en positief in het leven staan.
  8. Help anderen. ?Het leveren van een bijdrage aan anderen heeft een groot effect op ons eigen welbevinden. Het maakt je nuttig, waardevol en de dankbaarheid van anderen geeft jou weer een goed gevoel.
  9. Don?t blame yourself. Ken je dat? Mopperen op je zelf? Jezelf uitmaken voor ?? begrijpelijk. En toch haal je je zelf hiermee neer. Het helpt je niet, het haalt je energieniveau naar beneden.
  10. Complimenten aan je zelf en anderen. Ik merk dat veel mensen moeite hebben met het geven en ontvangen van complimenten. Complimenten kunnen ontvangen betekent dat anderen hun vertrouwen in jouw uitspreken en (dus) jouw zelfvertrouwen kunnen ?liften?. Andersom werkt het ook: jij kunt de ander een beter gevoel geven door een (oprecht!) compliment te geven.

Natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw ervaringen. Wat helpt jou? Heb je tips hoe jij werkt aan jouw zelfvertrouwen of hoe jij het ?hebt aangepakt? Wil je mij het laten weten in het commentaarveld hieronder? Als je iemand anders blij kunt maken met deze blog: stuur hem door.