Dit onderwerp zul je herkennen als ondernemer of leidinggevende. En dit is een onderwerp waar de meeste ondernemers tegen aanlopen: te veel operationele betrokkenheid. Te veel operationeel moeten managen. Hoe bevrijd je jezelf van de werkvloer en hoe creëer je minder operationele betrokkenheid?

Herken je één of meerdere van de volgende punten?

  • Het managen van mijn team kost mij veel tijd.
  • Ik word geleid door de waan van de dag.
  • Ik wil de controle blijven houden.
  • Ik vertel regelmatig hoe mijn teamleden zaken moeten aanpakken.
  • Ik heb te weinig tijd voor strategie en innovatie.

Het zijn onderwerpen waar ik met mijn klanten regelmatig aan werk.
Het bedrijf groeit hard, je bent succesvol en je werkt hard. Je hebt een team medewerkers aangetrokken en je merkt dat je veel tijd – en energie – kwijt bent aan het operationeel managen van jouw team. Je bent regelmatig aan het bijsturen en aan het uitleggen hoe je zaken gedaan wilt krijgen. Je zit er boven op, je bemoeit je met heel veel zaken en veel met details.

Wat kun je doen om meer afstand te nemen van de operatie? En wat kun je doen om weer greep te krijgen op datgene dat echt belangrijk voor je is: het bewaken van jouw natuurlijke balans, je focus richten op wat echt belangrijk is? Hoe krijg jij meer lucht En hoe krijgen jouw teamleden meer lucht? Welk effect heeft het op hen als je de hele dag op hun nek zit?

Leidinggeven = topsport

Ik werk veel met ondernemers van groeiende bedrijven. Groeien is gaaf, daar doe je het voor, of niet? Maar er gaan een heleboel dingen veranderen als het bedrijf in een volgende fase komt. Op het gebied van persoonlijk leiderschap, teamleiderschap en organisatieontwikkeling. Dat is topsport. En een topsporter heeft een topsportcoach nodig om dan verder te ontwikkelen en goede stappen te zetten. Gaan voor Goud, dat wil jij toch ook?

Daar gaat mijn laatste boek ook over “Mijn Beste Team Ooit! In 7 stappen naar Golden leadership”. Daarin wordt de PITPACKmethode beschreven. Een methode die je stap voor stap brengt naar een goed draaiend team. En wat je ziet is dat je bedrijf niet alleen groeit, maar het betekent dat jij ook groeit en moet groeien.

Dit zijn de tips die je gaan helpen om meer overzicht en rust te creëren en minder operationeel te managen.

1.Duidelijkheid

“Ik moet harder worden, ze doen niet wat ik wil!” hoor ik vaak zeggen. “Nee”, geef ik dan aan, “je moet duidelijker worden”. Als ondernemer, als leider ben jij degene die duidelijkheid moet verschaffen. Wat voor jou duidelijk is, is niet per definitie voor jouw medewerkers duidelijk. Geef duidelijkheid en check bij jouw medewerkers of het ook echt duidelijk is; door het hen te vragen. Duidelijkheid over doelstellingen, over structuur, over normen, regels en prestatiecriteria. Lees ook het artikel over het brengen van duidelijkheid in jouw organisatie.

2. Neem goede en capabele mensen aan

Als een bedrijf groeit, zijn we vaak blij als we een medewerker hebben gevonden. Mijn ervaring is dat er in die eerste groeifase nog niet altijd kritisch wordt gekeken bij de aanname. Wat gaat de nieuwe medewerker toevoegen binnen het bedrijf? Hoe passen zijn of haar gedrag en drijfveren binnen de organisatie? Wees kritisch bij de aanname van jouw teamleden. Anders kosten het bijstellen, begeleiden en afscheid nemen te veel tijd en energie! Het kan je helpen door iemand van buiten (bijvoorbeeld jouw ‘topsportcoach’) in te zetten om mee te kijken naar de werving en om een second opinion te vragen. Al of niet gecombineerd met een assessment.

3. Onboarding

Heb je een nieuwe medewerker aangenomen? Is er een introductie geregeld? Een zogenaamd ‘onboardingsprogramma’? Hoe wordt de nieuwe medewerker ingewerkt? En gecoacht? Dit draagt bij tot het ontwikkelen van duidelijkheid. En als dat van het begin van de werkzame periode gebeurt, pluk je later de vruchten daarvan. Hoe gek het ook klinkt, maar hoe beter dit geregeld is, hoe beter en meer het effect daarna is. Hoe duidelijker voor de medewerkers. En hoe meer jij ontzorgt wordt.

4. Focus op input, minder controle

Als er duidelijkheid is, kun je je meer gaan richten input. Met duidelijkheid heb je je doelen geformuleerd (output). Als je de juiste medewerkers hebt aangenomen en je begeleidt hen goed in hun ontwikkeling, door hen steeds een stapje verder te brengen, dan worden die doelstellingen bereikt. Dat doet ook een beroep op het vertrouwen dat je hen geeft. Dat is wat anders dan zelf gaan drukken en sturen en zo paniek te zaaien als het even wat minder gaat. Meer over de verhouding tussen controle en vertrouwen lees je HIER.

5. De winst van goede vragenstellen

Zenden, zenden, zenden. Dat is wat veel ondernemers doen. Het is een kunst om meer vragen te stellen. Daardoor wordt het denken en oplossingsgericht vermogen van de medewerkers gestimuleerd. Eigenlijk is het een vorm van conditioneren. Als je elke vraag beantwoordt, komen medewerkers vaker bij je. Want dat is makkelijk. Als je in staat bent om goede vragen te stellen, gaat iedereen eerder zelf op zoek naar de oplossing. En jij wordt niet meer constant gestoord met (simpele) vragen. Dit lijkt meer tijd te kosten, maar ik garandeer je dat het zijn vruchten gaat afwerpen.

6. Persoonlijk leiderschap

Jouw organisatie verandert en jij verandert dus ook. Medewerkers aannemen, medewerkers motiveren, een gewenste cultuur neerzetten, reflecteren op jouw eigen rol, het bewaken van de balans werk-privé…… Je bedrijft topsport en dat vraagt om een topsportcoach aan jouw zijde, waarmee je kunt klankborden om sneller en beter naar ‘goud’ te komen.

Wil je meer weten? Ik heb iets voor je. Een voorproefje van het boek “Mijn Beste Team ooit! In 7 stappen naar Golden Leadership” Je kunt nu (gratis) het eerste hoofdstuk downloaden.