Hoe win ik het vertrouwen van mijn team? Dat is een vraag die regelmatig gesteld wordt.
Een vraag waar geen eenduidig antwoord op te geven is.
Ben je leider van een team? Dan zijn er een aantal factoren die het vertrouwen van jouw team in jou vergroten.
Eén van de belangrijkste vaardigheden van een effectieve leider is het opbouwen van vertrouwen. Het bouwen aan een veilige omgeving, waarin medewerkers optimaal kunnen presteren. Eén van de grootste fouten die leiders kunnen maken is dat zij denken dat er vertrouwen is op basis van hun titel (van directeur). Het moet verdiend worden.
Victor was al jaren leidinggevende en werd benoemd in een kleine organisatie met een jong en goed op elkaar afgestemd team. De meeste teamleden waren sterk actiegericht en rap van tong.
Victor was gewend om zijn zaken zorgvuldig te overwegen en had moeite met de snelheid van zijn team. Nadat Victor enkele keren fel reageerde op opmerkingen vanuit zijn team en zich niet betrokken opstelde, was de toon gezet.
Als er onder de medewerkers gebrek is aan vertrouwen, dan voelen zij zich niet veilig en ontstaat er angst. Angst, omdat hun leider niet voorspelbaar is.
“Bij voetbal speel je de bal naar een speler die volgens jou beter staat opgesteld om te kunnen scoren. Die speel je niet naar iemand wiens competentie of intentie je niet vertrouwt.” – Brian Bacon
Het goede nieuws is dat vertrouwen terugverdiend kan worden. Dat kost tijd, maar het permanent werken aan een aantal eigenschappen gaat zijn vruchten afwerpen.
Hieronder vind je de belangrijkste:
1. Verbinding
Vertrouwen heeft alles te maken met verbinden.
En verbinden doe je door echt te luisteren, met aandacht. Dat betekent dat als één van jouw medewerkers aan het woord is, dat je dan niet bezig bent met je aantekeningen of hem/haar niet aankijkt of dat je nadenkt over je volgende vraag.
Mensen voelen meteen of je aandacht er bij is of niet. Je verbindt door het stellen van vragen, veel open vragen. Hierdoor leer je je mensen niet alleen beter kennen, je helpt hen ook om nog meer na te denken over hun keuzes.
En toon dankbaarheid, een vaak vergeten kwaliteit. Mensen die dankbaar zijn klagen minder, oordelen minder.
2. Laat je zien
Laat jezelf zien op een eerlijke en bescheiden wijze.
Daarbij hoort ook het kunnen toegeven van jouw eigen fouten. Laat zien dat je – net als je medewerkers – ook een mens bent, ook gevoel hebt, ook fouten maakt.
3. Consistentie
Wees consistent: doe wat je gezegd hebt dat je zou doen. Keer op keer.
Dat bouwt vertrouwen op. Het zijn vaak juist de kleine dingen, die als ze consistent gedaan worden, het grootste verschil maken.
4. Sta open om te leren
Sta je open om te leren? Heb je een houding van nieuwsgierigheid? Lees je en luister je met het doel om er iets van te leren?
Voor mij is het logisch, maar ik merk nog bij veel leidinggevenden dat ze vinden dat ze ‘het’ al weten.
Dan stopt de ontwikkeling, de groei. Een open en geïnteresseerde houding geeft vertrouwen aan de omgeving.
Wist je dat Richard Branson (serial entrepreneur) altijd een notitieboekje bij zich draagt? Omdat hij ervan uitgaat dat hij van iedereen die hij tegenkomt iets kan leren.
5. Duidelijkheid en transparantie
Medewerkers houden van duidelijkheid.
Onduidelijkheid leidt tot onzekerheid. Zijn de missie, visie, doelstellingen, verwachtingen en dagelijkse activiteiten voor iedereen duidelijk?
Dit lijkt op het intrappen van een open deur, maar ik maak het zo vaak mee dat dit niet duidelijk is voor iedereen (maar wel voor de leidinggevende).
6. Respect
Je hoeft het niet eens te zijn met het gedrag van iemand (dat vraagt om feedback), maar je kunt het wereldbeeld van een ander wel respecteren.
Een medewerker kan goed zijn in zijn werk, maar heel anders in het leven staan dan jij als leider en heel anders communiceren.
Mensen doen geen verkeerde dingen. Mensen proberen het beste te doen, bezien vanuit hun beeld van de wereld. En geen wereldbeeld is gelijk. Dus kun je de ander moeilijk helemaal begrijpen.
Is jouw basishouding er een van respect? Als dat zo is, dan ben je ook bereid om jouw communicatie af te stemmen op die van de ander.
Bijvoorbeeld een medewerker heeft tijd nodig om jouw snelle praten te verwerken en een antwoord te formuleren.
Pas jij je aan? Als jij de bereidheid hebt om dan ook langzamer te praten, dan voelt deze medewerker zich begrepen. En voelt hij/zij zich dus vertrouwd.
7. Compassie
Compassie (of mededogen) naar onze medewerker is het vermogen om ons betrokken te voelen bij hun pijn en lijden. Zonder medelijden te hebben, zonder er in mee te gaan.
Voelen jouw mensen zich veilig, zodat ze jou deelgenoot maken van de dingen die spelen in hun leven? Ben je er dan voor hen?
Vertrouwen (Trust) is één van de 7 stappen naar Golden Leadership.
Wil je meer lezen?
Lees dan mijn nieuwe boek “Mijn beste team ooit! In 7 stappen naar Golden Leadership”, je kunt het hier bestellen.
Ik zie graag je commentaar onder deze blog of bel mij op 0343 – 476743.