Voortvarend waren de aandeelhouders vijf jaar geleden van start gegaan met hun bedrijf. Je kent het wel: schouders eronder en gáán. Inmiddels heeft het bedrijf 22 medewerkers en groeit nog steeds. Toch zijn er wat uitdagingen. Eén daarvan is dat de aandeelhouders het nog steeds niet eens kunnen worden over de toekomst en dus over doelen. In de samenwerking met hen kwamen zij tot de vaststelling van hun unieke doel voor de toekomst: de BHAG. In dit artikel lees je meer over doelen stellen met de BHAG. Ook vertel ik er meer over in de Masterclass “Vergroot je Groeivermogen” op 8 juni.
BHAG, het brutaal ideaal
Het brutaal ideaal is de vrije vertaling van het Engelse ‘BHAG’ (spreek uit ‘bie-hek’): Big Hairy Audacious Goal. Ook wel genoemd het Grote Gedurfde Dappere Doel, of het brutaal ideaal. De term BHAG werd voor het eerst gebruikt door Jim Collins en Jerry Poras in hun boek Successful Habits of Visionary Companies. Collins omschreef het als volgt:
‘Een goede BHAG is duidelijk en overtuigend, doet dienst als eenheid brengende stip aan de horizon en is een pure katalysator op het gebied van teamspirit.’
Een BHAG is de ultieme droom, die jouw medewerkers inspireert, richting geeft en verbindt. Deze droom mag en moet uitdagend zijn, leuk en ook spannend. Omdat je niet weet of je het net wel of net niet gaat halen. En wat blijkt? Bedrijven met een omschreven groot doel blijken succesvoller te zijn. Kijk maar naar grote merken, grote missies. Groei betekent immers groot denken en groot durven denken.
People need BHAGs – Big Hairy Audacious Goals.
Jim Collins
BHAG’s zijn te onderscheiden in 4 categorieën:
- Een doel BHAG
Het gaat hier om een kwantitatief doel en er staat een concreet cijfer in. Bijvoorbeeld: ‘Become a $125 billion company by year 2000’ ( Wal- Mart). Of: ‘Before this decade is out, landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth’ (John F. Kennedy), en recent: ‘Sending humans to another planet – get a group of individuals to Mars by 2025’ (Elon Musk). - Een concurrentie BHAG
Het idee is hier dat het gehele team zijn uiterste best doet om een concurrent, vaak de marktleider, uit te schakelen. Bijvoorbeeld: ‘Crush Adidas’ (Nike). - Een rolmodel BHAG
Voor opkomende bedrijven kan een zeer succesvol bedrijf uit een andere sector als rolmodel dienen. Zo komt het in de wereld van tech-start-ups vaak voor bij bedrijven die de beste van hun niche willen worden. Bijvoorbeeld: ‘Become the Nike of the cycling industry’ (Giro Sport Design). ‘To turn the Starbucks brand into the most recognized and respected consumer brand in the world, a position that’s currently held by Coca-Cola’ (Starbucks). - Een transformatie BHAG
Deze BHAG komt voornamelijk voor bij gevestigde bedrijven die grote wijzigingen doorvoeren. Het doel van het bedrijf is om zichzelf te herdefiniëren. Bijvoorbeeld: ‘Transform this company from a chemical manufacturer into one of the preeminent drug-making companies in the world’ (Merck).
Zo herken je een goede BHAG
Zoals je ziet in de voorbeelden hiervoor heeft een goede BHAG een aantal kenmerken:
- Ambitieus. Hij moet nėt haalbaar zijn en niet makkelijk. Dat betekent dat het nog wel realistisch is. Een BHAG die te veel ‘over de top’ is, demotiveert.
- Inspirerend. Hij moet tot de verbeelding spreken!
- Ligt in lijn met de kernactiviteiten van het bedrijf en richt zich op datgene waar jullie heel goed in zijn.
- Consistent. Als de formulering eenmaal staat, houd je je eraan en ga je ervoor.
- Groots delen. Een BHAG is niet een eenmansactie van de leider van het bedrijf. Belangrijk is om tot een BHAG te komen met het managementteam en het is belangrijk dat hij omarmd wordt door het hele bedrijf.
- Herkenbaar. De BHAG is direct herkenbaar als een soort voetafdruk van jullie bedrijf.