Wat drijft mijn medewerkers?

Ken jij jouw drijfveren als leider? En ken je de drijfveren van jouw teamleden?
Waar lopen zij warm voor? Weet jij waar iedereen lichtjes van in de ogen krijgt?
Zoals je weet wordt ons succes, ons geluk en ons gedrag beïnvloed door vele aspecten.
Een deel is bewust en een nog groter gedeelte is onbewust.
En als jij als leider je zelf beter wil leren kennen en je team beter wil leren kennen, dan helpt het enorm om van elkaars drijfveren te weten. Want drijfveren laten zien waarom je doet wat je doet en wat jou motiveert.
Onlangs had ik Ruben op bezoek. Ruben is management consultant bij een vooraanstaand ICT bedrijf. Ruben had langere tijd met veel plezier aan een opdracht gewerkt bij een klant. Bij de klant bevond zich ook een unieke bibliotheek en Ruben kon daar tot zijn grote genoegen regelmatig gebruik van maken.
Helaas was deze opdracht voor hem afgerond. Ruben leek daarna zijn draai niet te kunnen vinden en was op zoek naar een opdracht die hem weer zou gaan boeien. Hij liep vaak bij de algemeen directeur langs en stelde allerlei vragen.
Vragen over zijn vervolgopdrachten, vragen over de strategie van het bedrijf, vragen over innovatiemogelijkheden. Aan mij het verzoek of ik met Ruben wilde uitzoeken waardoor hij werkelijk werd gemotiveerd en hoe en waar hij het beste ingezet kon worden.
Ik deed met Ruben een drijfverenanalyse. Het inzicht dat volgde was prachtig. Ruben heeft als hoogste drijfveer een intellectuele drijfveer. Dat wil zeggen dat hij wil onderzoeken en informatie wil vergaren.
Hij vindt het heerlijk om complexe theoretische puzzels op te lossen. Hij wil altijd het naadje van de kous weten. Dat is dan ook precies wat hij deed bij zijn vorige opdrachtgever.
Met de verkregen inzichten werd voor hem specifieker gezocht naar uitdagende, intellectuele opdrachten. Daarnaast begrijpen de mensen in de organisatie Ruben ook beter, nu ze weten waarom hij zo graag zo veel wil weten.

Drijfveren geven vleugels

Naast het uitdragen van je eigen ‘waarom’ en het kennen van je belangrijkste drijfveren, gaat het je ongelooflijk helpen als je de drijfveren van je mensen leert kennen.
Dat laat zich soms wat moeilijker ontdekken, maar met vragen stellen kom je al een heel eind. “In welke activiteiten kun je je echt ‘verliezen’, dus vergeet je de tijd en ga je als het ware op in het moment?” is zo’n vraag.
De gecombineerde meting van gedrag en drijfveren geeft jou en jouw mensen inzicht in het wat en het waarom. Als je van de drijfveren van je mensen weet, dan weet je meer over wat voor hen belangrijk is, zodat je ze kunt laten aanhaken bij jouw hogere doel (jouw ‘waarom’) en jouw doelstellingen.
Drijfveren van mensen geven duidelijkheid over en inzicht in waarom zij dingen doen. In tegenstelling tot gedrag dat aangeeft wat mensen waarschijnlijk doen.
Wil je het precies weten? Drijfveren zijn te meten, zoals ik in het bovenstaande voorbeeld beschreef en geven meer informatie over:

  • wat medewerkers motiveert
  • wat jouw medewerkers energie geeft
  • waarom iemand in sommige gevallen direct in actie komt en
  • in andere gevallen niet in actie komt
  • de mate van betrokkenheid
  • de kans op langdurig succes.

Drijfveren zijn zoals ze zijn, ze zijn niet goed of fout, maar vertellen wel meer over waarom iemand in een werkomgeving meer of juist minder voldoening of betrokkenheid kan ervaren.
Eduard Spranger (gedragswetenschapper) heeft na jarenlange observaties een zestal essentiële drijfveren geclassificeerd. Deze zes bepalen het waarom van ons handelen.
De twee drijfveren die het sterkst voor je zijn, jouw dominantie drijfveren, zullen je tot actie aanzetten:

  1. Intellectueel
  2. Zakelijk
  3. Esthetisch
  4. Sociaal
  5. Individueel
  6. Ideëel
  1. Mensen met een hoge intellectuele drijfveer – zoals Ruben – willen graag kennis vergaren en gaan voor feiten.
  2. Degenen met een zakelijke drijfveer vinden financiële vrijheid belangrijk en denken vaak in termen van “voor wat, hoort wat”.
  3. De estheten onder ons worden gedreven door schoonheid en symmetrie. Het moet kloppen voor hen, het oog wil ook wat.
  4. De sociale drijfveer geeft aan dat de persoon graag anderen wil helpen.
  5. De mensen met een individuele drijfveer willen graag hun eigen koers bepalen (en vaak ook die van anderen) en hebben een sterke behoefte aan onafhankelijkheid en vrijheid.
  6. En tenslotte de mensen met de ideële drijfveer, mensen met grote principes “zo doe je de dingen”. Aan hun eigen normen en waarden toetsen ze andermans handelen.

Herken je jouw dominante drijfveren? Herken je de drijfveren van je medewerkers?
Een mooi voorbeeld om drijfveren toe te lichten in relatie tot gedrag betreft een klant van mij, directeur van een luchthaven. Qua gedrag is hij sterk gericht op feiten en procedures en dat is maar goed ook in deze rol. Zijn drijfveer is echter een esthetische. Hoe is dat te herkennen? Een brochure, een presentatie, een business plan: het moet er verzorgd, kleurrijk en origineel uitzien. En dat doet het.
Wil je meer weten over drijfveren of een analyse doen?
Neem contact met mij op via 0343 – 476743 of laat je commentaar achter onder deze blogpost.
Bewaren

Meer artikelen

Doelen stellen in zakelijke context

Doelen stellen: Hoe doe je dat effectief?

Lees verder
Burnout

Balanceren tussen groei en burn-out preventie in snelle Scaling-up

Lees verder

De impact van bedrijfscultuur op groeistrategieën

Lees verder
Assessment

Hoe assessments helpen bij het identificeren van verborgen talent

Lees verder
Teamcoaching

De Kracht van Effectieve Teamcoaching

Lees verder
Meer artikelen

Mini Masterclass

Hoe je sneller resultaat kan bereiken
Hoe je teamleden (meer) verantwoordelijkheid laat nemen
Hoe je als leider 2x zoveel uit je team haalt