Je bent een bedrijf gestart. Je had een goed idee, een goede visie, je wilde het waarschijnlijk anders en bovenal beter doen. Hoe gaaf is het dan dat je bedrijf groeit!
En tegelijkertijd kom je erachter dat een groeiend bedrijf om een andere aanpak vraagt. Als ik met ondernemers van snel groeiende organisaties werk, is het belangrijk om een aantal cruciale peilers te hebben staan. Ik geef je hierbij een overzicht: 5 pijlers voor snel groeiende bedrijven.

1e:  Toptalent vinden
Als het bedrijf groeit wordt het aannemen van de juiste mensen nóg crucialer. Vaak zie ik dat er te snel mensen worden aangenomen. Of dat het bestaande team meer en meer werk op de schouders krijgt met alle gevolgen van dien. Tijd om te werken aan een gefundeerd recruiting plan wordt heel belangrijk. Bij het selecteren van de juiste kandidaten moet niet alleen naar functie, kennis en ervaring worden gekeken, maar ook naar gedrag en drijfveren. En vooral: hoe past dit in de bestaande cultuur of in de gewenste cultuur. In deze fase hoeven natuurlijk ook niet alle medewerkers in vaste dienst te komen. Je kunt ook een flexibele schil creëren van onafhankelijke business partners (fysiek of virtueel). Maar zorg daar ook bij dat  je zorgvuldig selecteert.

2e: Toptalent behouden
Als je goede medewerkers hebt gevonden, is het natuurlijk ook noodzakelijk dat             je hen ook weet te behouden. Dat klinkt misschien als het intrappen van een open deur, maar niets is minder waar. In de waan van alle dag krijgen medewerkers vaak niet de aandacht die nodig is. En kunnen zij zich verloren voelen of te weinig betrokken voelen bij de ontwikkeling van het bedrijf. En dit heeft niets te maken met senioriteit; het gevoel hebben dat je er bij hoort en dat er naar je geluisterd wordt is een basisbehoefte.Het behouden van je bedrijfscultuur tijdens de snelle groei van de organisatie vraagt om een zorgvuldige voorbereiding en trainingen voor de
medewerkers. En medewerkers vinden het bovenal belangrijk om duidelijkheid te hebben, over de doelstellingen, de structuur, de performancecriteria, etc. Hoe doe je dit? Denk aan: een handboek voor medewerkers, een ‘onboarding programma’, wijs een buddy aan, biedt training en coaching aan.

3e:  Duidelijke communicatie
Als een bedrijf nog klein is spreekt iedereen elkaar vaak. En iedereen is wel op de hoogte van wat er speelt en wat er gedaan moet worden. En dat wordt meestal lastiger bij (snelle) groei. Het vraagt tijd om structureel na te denken over de wijze van communiceren. Wanneer wordt wat gecommuniceerd en hoe? En dit vraagt om sterk leiderschap. Met menig directieteam ontwikkelden we structureel communicatiemomenten met de medewerkers. Niet allen krijgen medewerkers dan informatie over onder andere voortgang, veranderingen, maar dit is ook het moment om te luisteren naar wat de medewerkers bezighoudt en vragen te beantwoorden. Zo weet de directie ook wat er speelt.

4e: Cashflow beheer
Een van de grootste uitdagingen voor snelgroeiende organisaties is de cashflow. Bij een snelle bedrijfsgroei komt de cashpositie vaak onder druk te staan. Daarom is het vanaf het begin zeer belangrijk om op basis van de huidige en de te verwachte groei prognoses te maken en een helder inzicht te hebben op de cashflow. Is er een goede kasstroomanalyse? Is de facturatie accuraat en op orde? Het debiteurenbeheer? Wordt er kritisch naar de uitgaven gekeken? Dragen de kosten bij aan (de groei van) jouw bedrijf of aan het ego? Het cashflow management is een van de belangrijkste pijlers. En als je dat zelf niet doet (of kunt) is dat bij uitstek een rol voor je (interne of externe) financiële man of vrouw. Op deze wijze weet je op tijd wat de uitdagingen zijn of kunnen worden, omdat je beter in staat bent om te anticiperen. Monitor dit wekelijks en soms dagelijks en zorg voor frquente prognoses en rapportages.

5e: Walk the walk
We kennen het allemaal: zó druk met het managen van jouw bedrijf, het in de lucht houden van alle ballen, de balans houden in de gezin. Je kunt het nog zo goed geregeld hebben, maar…… als jij geen voorbeeldfunctie hebt en uitdraagt, kun je nooit verwachten dat je medewerkers volgens de regels werken. Walk the talk: Doe wat je zegt en zeg wat je doet. En vind je dat als ondernemer moeilijk? Laat je er dan op coachen! Zoek iemand die jou daarbij helpt.

Wil je meer weten? Kijk dan naar de mogelijkheden op onze (nieuwe) website.
Of lees het nieuwste boek: Mijn beste Team Ooit! In 7 stappen naar Golden Leadership.