Weet je dat ik regelmatig verdrietig word? Dat gebeurt met name op de momenten dat ik zie hoe medewerkers lijden door de onwetendheid van hun leidinggevende. En wij weten allebei dat dat heel veel geld en energie kost. En niet betrokken medewerkers kunnen een negatief effect hebben op de klantervaringen.
En ik ben gelukkig ook heel vaak blij en vooral dankbaar: als ik een manager inzicht heb gegeven hoe hij/zij de betrokkenheid kan vergroten van zijn/haar medewerkers. En hoe gaaf is het dat dat dan weer werkt!
Volgens recent onderzoek is 31% van de medewerkers niet betrokken (Scarlett Surveys), wow! Dan is er dus nog heel veel te doen! Betrokken werknemers
1  Creëren van een veilige omgeving waar een sfeer van vertrouwen heerst.
Het is zo belangrijk dat leidinggevenden en medewerkers elkaar vertrouwen. Daardoor ontstaat een veilige omgeving en automatisch een verhoogde sfeer van betrokkenheid. Er mogen fouten gemaakt worden en medewerkers durven (verantwoorde) risico’s te nemen. HIER lees je meer hoe je een sfeer van vertrouwen ontwikkelt.
2  Transparante communicatie
Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dat leidt tot consistentie en geeft vertrouwen. Neem je mensen mee in je acties, je plannen, je overwegingen. Veel leiders hebben de neiging om een mededeling te doen en dan zijn zij verbaasd dat hun team zich verbijsterd afvraagt wat er bedoeld wordt…. Neem je mensen mee en bedenk dat zij meestal wat meer informatie nodig hebben. Vertel hen het ‘waarom’.
3  Neem de tijd voor verbinding
Ja, dat bedoel ik: neem iets meer tijd om je te verbinden met je mensen. Om je af te stemmen. Veel ondernemers en leidinggevenden vinden dit een lastige, zeker als hun medewerkers een wat langzamer tempo hebben dan zij zelf. Alsjeblieft, heb aandacht voor je mensen, echte aandacht. Heb je mijn vorige blog gelezen, over het belang van het voorspel? Meer tijd nemen aan de voorkant levert betere en hogere resultaten op en meer betrokkenheid.
4  Gedeelde waarden
Zij de organisatiewaarden en het bijbehorend gedrag duidelijk voor iedereen? En komen de waarden overeen met de persoonlijke waarden en overtuigingen van de medewerkers? Belangrijk is om hier tijdens de wervingstrajecten rekening mee te houden. Het vergroot de betrokkenheid aanzienlijk
5  Feedback
Ik zet deze belangrijke vaardigheid er weer bij, want als leiders en hun teams de kunst van feedback verstaan is dat zo waardevol. Positieve feedback, omdat wij allemaal hunkeren naar waardering en erkenning. Negatieve feedback, omdat het de samenwerking, het leren en de betrokkenheid versterkt. Het is een belangrijk onderdeel van een volwassen organisatie. Hier lees je hoe je  feedback geeft, die werkt.
6  Vragen stellen
Dit is net zo belangrijk als de vorige vaardigheid. Privé en zakelijk kom ik regelmatig mensen tegen die geen vragen stellen, niets, nada, zero! Hoe leer je dan iemand echt kennen als je alleen maar aan het zenden en concluderen bent? Een manager die geen vragen stelt, is heel pijnlijk voor medewerkers. Vragen stellen, open vragen stellen vergroot de onderlinge band en de betrokkenheid.
7  Wanneer krijgt je medewerker de bloemen?
Zijn de duidelijke verwachtingen voor iedereen duidelijk? En de prestatiecriteria? Of krijg ik te horen: “ik doe gewoon mijn best, maar ik weet niet waar ik op afgerekend word”. Medewerkers moeten weten wat er van hen wordt verwacht.
8  Wees een coach, leidt je team naar goud!
Ontwikkel je team, ontwikkel je medewerkers. Onderzoek wat zij nodig hebben. Als jij een coachend leider kunt en wil zijn, dan verhoog je de duurzame inzetbaarheid en de betrokkenheid van je mensen. Zie je zelf als een topsportcoach, die in staat is om prestatiecultuur en een betrokken cultuur te combineren. Jij kunt op die manier ook een gouden leider worden! Met een gouden en betrokken team.
Hoe vergroot jij de betrokkenheid binnen je team?
Zoals altijd stel ik je reactie erg op prijs.
Wist je trouwens dat er onder degenen die reageren regelmatig een cadeau wordt verloot?

Bewaren