Welke eigenschappen heeft een gewaardeerde leidinggevende?

Bij mijn boekpresentatie was mijn eerste leidinggevende aanwezig: Leen.
Dat was een hele eer voor mij.
Destijds had ik een andere achtergrond dan de meeste medewerkers binnen het data- en telecommunicatie bedrijf waar we toen werkten.
Eén van de belangrijkste aspecten die ik in Leen waardeerde was dat hij mij alle gelegenheid gaf om mijn vleugels uit te slaan, om te leren en om fouten te maken. En na enkele maanden werd ik gevraagd om tot het management team toe te treden.

Zoals je weet heeft een leidinggevende een groot effect op het welbevinden van de medewerkers van een bedrijf. Vaak vraag ik medewerkers en managers binnen organisaties om eens na te denken over de leidinggevenden die zij in hun carrière gehad hebben.
Dat doe ik tijdens leiderschap sessies, bij executive search gesprekken met kandidaten en bij één op één sessies. Ik stel vervolgens twee vragen:

  1. Welke leidinggevende heeft de meeste indruk op jou gemaakt?
  2. Wat waren zijn/haar eigenschappen, die je het meest waardeerde?

De antwoorden die ik dan krijg komen vaak overeen. Ik geef je een paar van die antwoorden:

  • “Hij communiceerde op een open wijze, hij nam ons steeds mee in het proces.”
  • “Wij werden betrokken bij de plannen, ik voelde mij gehoord.”
  • “Zij was altijd sterk betrokken, zowel bij onze ideeën als bij ons persoonlijk.”
  • “Hij stimuleerde mij om mij verder in mijn vak en als mens te ontwikkelen.”

Wat zegt dit over de eigenschappen van gewaardeerde en gerespecteerde leiders?

  1. Hoog bewustzijn
    Een hoog ontwikkeld bewustzijn is een EQ kwaliteit (Emotionele Intelligentie). Deze leiders zijn zich goed bewust van hun sterke kwaliteiten en hun valkuilen. Zij zijn zich goed bewust van hun handelen, hun emoties, hun houding en hetgeen zij uitspreken, alsmede het effect daarvan op anderen. Zij stellen zichzelf vragen die hen scherp en alert houdt en zij vragen hun medewerkers regelmatig om feedback.
  2. Oprechte aandacht
    In gesprekken hebben zij oprechte en volle aandacht voor hun gesprekspartner. Zij zijn dus niet – wat ik vaak meemaak – ondertussen met hun gedachten elders en/of zij laten zich afleiden door bijvoorbeeld hun mobiele telefoon. Zij zijn goede luisteraars en stellen goede (open) vragen.
  3. Respect
    Gewaardeerde leiders hebben een basishouding van respect. Respect voor wie iemand in essentie is. Respect voor het wereldbeeld van een ander. Dat betekent meestal dat zij niet of tenminste minder oordelen. Deze houding maakt leiders nederig en nieuwsgierig.
  4. Nieuwsgierigheid
    Gewaardeerde leiders zijn nieuwsgierig. Zij gaan er van uit dat zij altijd iets kunnen leren van anderen. Een mooi voorbeeld vind ik Richard Branson (Virgin Group). Hij interviewt veel medewerkers, van hoog tot laag. En hij heeft altijd een notitieboek bij zich om tips en inzichten die hij opdoet vast te leggen. Hij is nog steeds nieuwsgierig, leergierig.

Bovenstaande eigenschappen leiden tot een sterkere band met het team en geven sterkere gevoelens van vertrouwen, veiligheid en betrokkenheid.
Wil je weten hoe je betrokkenheid en vertrouwen nog meer kunt versterken binnen jouw team? Lees dan mijn boek “Mijn beste team ooit! In 7 stappen naar Golden Leadership”.

Meer artikelen

De impact van bedrijfscultuur op groeistrategieën

Lees verder
Assessment

Hoe assessments helpen bij het identificeren van verborgen talent

Lees verder
Teamcoaching

De Kracht van Effectieve Teamcoaching

Lees verder

Hoe ga je om met teleurstellingen?

Lees verder

Good (corporate) governance: wat kun je ermee?

Lees verder
Meer artikelen

Mini Masterclass

Hoe je sneller resultaat kan bereiken
Hoe je teamleden (meer) verantwoordelijkheid laat nemen
Hoe je als leider 2x zoveel uit je team haalt