Zonder deze 3 stappen word je nooit een goede leider

Zonder deze 3 stappen word je nooit een goede leider
1. Hoe bouw je als leider vertrouwen op onder je medewerkers?
2. En hoe doe je dit in tijden van grote veranderingen?

Dit waren onlangs twee vragen die als thema op tafel lagen bij een van de meest gerenommeerde Amerikaanse Leiderschapsinstituten.
In deze tijd merk ik dat – met de versnelling op het gebied van technologie en innovatie – leiders steeds vaker worstelen met de vraag hoe zij voldoende de verbinding houden met hun teamleden. Dus: hoe bouw je als leider vertrouwen op onder je medewerkers?

Het bouwen aan vertrouwen is immers cruciaal om veranderingen succesvol te managen.

Hoe bouw je vertrouwen op? En hoe doe je dit in tijden van grote veranderingen? Uit de interviews kwamen 3 antwoorden. En de stelling:

Zonder deze 3 stappen word je nooit een goede leider:
1. Stel vragen
Geef leiding door vragen stellen, niet met het geven van antwoorden. Het stellen van de juiste vragen, daar gaat het om. In het stellen van de juiste vragen aan je teamleden onderscheiden leiders zich. Daarmee daag je als leider je medewerkers uiten komt het beste in hen boven. In tijden van verandering is dit nog belangrijker.

Sterker nog: als je als leider je vragen stelt aan je team over de veranderingen, dan word je (meer) ondersteund, je krijgt meer antwoorden en je verhoogt je de betrokkenheid. En het onderlinge vertrouwen. Concreet betekent dit dat er meer samen gewerkt wordt aan veranderingen met de mensen, in plaats van plannen bedenken achter gesloten deuren?

2. Sta voor de troepen, laat je zien
Zichtbaarheid als leider is essentieel en zeker als er een reorganisatie plaatsvindt. Ben je benaderbaar, open, transparant?
In tijden van verandering is het belangrijk om vaker contact te hebben met medewerkers. Medewerkers zijn vaak zoekende: wat verandert er en wat verandert er dan niet? Als geen ander kun je als leider hier de contouren aanreiken en iedereen meenemen in het proces.

3.
Deel het waarom
Veel leiders vertellen niet wat er gaat gebeuren. Dan blijven medewerkers zitten met de waarom-vraag. Dus belangrijk is om daar eerst aandacht aan te besteden: Waarom? Het toelichten van de reden en de achtergrond van veranderingen of van een nieuwe strategie geeft iedereen binnen de organisatie een stip op de horizon.

Tot slot: in mijn boek “Mijn Beste Team Ooit! In 7 stappen naar Golden Leadership” lees je hier meer over. Nieuwsgiering? Je kunt het HIER bestellen òf  alvast het eerste hoofdstuk downloaden.

 

Meer artikelen

Doelen stellen in zakelijke context

Doelen stellen: Hoe doe je dat effectief?

Lees verder
Burnout

Balanceren tussen groei en burn-out preventie in snelle Scaling-up

Lees verder

De impact van bedrijfscultuur op groeistrategieën

Lees verder
Assessment

Hoe assessments helpen bij het identificeren van verborgen talent

Lees verder
Teamcoaching

De Kracht van Effectieve Teamcoaching

Lees verder
Meer artikelen

Mini Masterclass

Hoe je sneller resultaat kan bereiken
Hoe je teamleden (meer) verantwoordelijkheid laat nemen
Hoe je als leider 2x zoveel uit je team haalt